'We willen nog veel meer een persoonlijke, eigen stempel drukken op deze markt'

  • Online
  • 12 dec 2017 @ 11:47
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieInterview

Eric Markus (35) is lid van het executive team van Sambro, producent en licentiehouder van kinderspeelgoed en -producten. In de nabije toekomst lanceert het een eigen speelgoedlijn. ‘Omdat het hier om een hele nieuwe lijn gaat denk ik dat we veel gaan hebben aan een gericht pr-offensief, zeker aan het begin.’

Julllie tekenden onlangs een overeenkomst met Disney, kun je daar wat meer over vertellen?
Wij zijn officiële partner van Disney Consumer Products geworden voor de Benelux. Sambro gaat speelgoed, spellen en schrijf- en tekenspullen produceren voor bekende Disney topmerken als Cars, Frozen, Princess, Minnie en Mickey. De producten worden vanaf januari 2018 verkocht in duizenden winkels in heel Nederland. Producten van de films Wreck it Ralph 2 en Incredibles 2 worden in het najaar van 2018 in de winkels verwacht.

Sinds wanneer ben je aan boord bij Sambro? Waarom vond je het destijds interessant om de overstap van klokken naar speelgoed te maken?
Ik ben nu zeven jaar aan boord bij Sambro en hoewel het product niet de reden was om de overstap te maken ben ik inmiddels erg gehecht aan de dynamiek van deze sector. Het bleek echt de chance of a lifetime te zijn om onderdeel uit te kunnen maken van de snelle groei van een onderneming als dit.

Sambro heeft vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Hong Kong, Italië, Duitsland en Nederland en verkocht in 2016 wereldwijd ruim 45 miljoen artikelen. Vind je het bijzonder om nu salesdirector te zijn bij zo'n grote organisatie? En wellicht extra bijzonder omdat je hoogst genoten opleiding havo is? 
Natuurlijk is het bijzonder om op deze leeftijd een groep pro’s in verschillende landen aan te sturen, maar echt speciaal vind ik de ruimte die ik heb om ondernemen en managen te combineren. Ik hecht er juist aan dat er binnen de organisatie zo min mogelijk hiërarchie is, maar dat mensen wél hun verantwoordelijkheid nemen. Dat geldt voor directieleden, maar ook voor m’n junior salesmensen.

Voor welke speelgoedmerken die we in Nederland kennen, is Sambro zoal actief?
Wij zijn in Nederland onder andere licentiehouder voor bekende merken als Mercis -van Nijntje - Disney, Hasbro, Nickelodeon en Spin Master.

Waarom hebben jullie besloten om in de toekomst een eigen speelgoedlijn te lanceren? 
Om te beginnen is dat een mooie business opportunity. Er is een aantal duidelijke business rationales. Maar om eerlijk te zijn is er bij ons ook een sterk emotionele overweging. We willen nog veel meer een persoonlijke, eigen stempel drukken op deze markt. Voor ons is dat erg belangrijk. We produceren nu natuurlijk al onder licentie de speelgoedproducten van al die topmerken, maar willen heel graag een lijn hebben waarvan wij zelf het intellectuele eigendom bezitten.

Wat zijn de karakteristieken van deze speelgoedlijn? En wat voegt die toe aan het al bestaande kinderspeelgoeddomein?
Het is nog een beetje vroeg om de details van onze lijn prijs te geven, maar we gaan er in elk geval voor zorgen dat de producten mooi aansluiten op het speelgoed dat wij nu al op de markt brengen, maar toch een duidelijke eigen signatuur hebben. Wij zijn erg sterk in het vroegtijdig signaleren van trends en we gaan met onze lijn proberen nog meer voor de troepen uit te lopen dan we nu vaak al doen.

Welke marketingkanalen zullen worden ingezet om deze lijn op succesvolle wijze in de markt te zetten?
We gaan flink investeren in de lancering van onze nieuwe lijn, met onder meer een volledige 360-gradencampagne inclusief TV, PR, digitaal en social. Reclame is altijd heel belangrijk geweest in deze sector. Omdat dit een hele nieuwe lijn is, kiezen we voor een gericht pr-offensief, bij de lancering en gedurende belangrijke periodes in het jaar. Om goed van start te kunnen gaan, moeten we wat mij betreft - voordat het eerste product op de markt komt - goed uitleggen wie we zijn en wat we toevoegen aan het bestaande spectrum. Dat is niet iets dat je doet met een advertentie. 




Eric Markus 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken